Duurzaamheid, ja. Dat is belangrijk, gelukkig zijn we daar allemaal inmiddels wel min of meer van op de hoogte. En of je nu duurzaam onderneemt, je van A naar B verplaatst, leeft of eet; we hebben allemaal maar één aardkloot tot onze beschikking waar we het voorlopig mee moeten doen. Voordat er substantieel leven op andere planeten is ontdekt althans. En we ons en masse samen met Richard Branson in zijn space shuttle naar een andere ster kunnen verplaatsten. Om daar de boel binnen een paar 100 jaar naar God te helpen en leeggerooft aan onze kinderen na te laten. Ik ben in een beetje melancholieke bui. Duurzaamheid, dus.

De laatste jaren is in alle Nederlandse supermarkten (want daar doen we over het algemeen de meeste boodschappen), het aanbod in biologische en duurzaam geproduceerde producten aanzienlijk gegroeid. Waar de slagerij medewerkster voorheen geïnteresseerd je gezicht afspeurde op zoek naar tekenen van geiten wollen sokken gekte, als je haar vroeg om een biologisch stukje rundvlees, word je tegenwoordig ferm bij de hand genomen om de rest van het biologische assortiment te bekijken.

De duurzame voedingsmarkt

Gelukkig maar. Het is namelijk helemaal niet zo slecht om als consument (soms) na te denken over waar je eten vandaan komt. Je stopt het tenslotte in je lijf nietwaar? En de supermarkten volgen die consument. Ook als hen dat helemaal niet uitkomt, want duurzaam geproduceerd eten is kostbaarder dan voedsel dat dat niet is. Want er is maar één ding belangrijker voor supermarkten dan hun consument, en dat is hun omzet. Dus: de consument bepaalt in dit geval wat er in de supermarkten ligt. In veel meer gevallen niet, overigens. Maar dat een andere keer. De duurzame voedingsmarkt is nog steeds een niche markt, dus nog steeds heel klein, maar toch groeit deze explosief.  Ook weer het afgelopen jaar. Waarin iedereen toch nog wat de broekriem moest aanhalen.

Gezonde voeding

Best bijzonder. De consument wordt zich dus steeds bewuster van het belang van gezonde voeding. Het komt ook doordat duurzaamheid en smaak veel met elkaar te maken hebben. Producten die met zorg zijn gemaakt, gevangen of gekweekt, smaken beter. Als je de oorsprong van de koe kent die je eet, is de kans dat deze uit de bio-industrie vandaan komt, een stuk kleiner. Nu moeten de supermarkten doorpakken in hun duurzame assortiment en consequent zijn. Want, inderdaad, stunten met goedkoop kippenvlees kan echt niet als je zegt vanaf 2015 alleen nog maar duurzaam geproduceerde kip te verkopen.

Judith Booij, mede-eigenaar van kookstudio de Kookerij Culinary College in Noordwijkerhout: een van de grootste kookstudio’s van Nederland. Food lover | Gek op taal | PR kenau. Reacties? Twitter @boyobooy of judith@kookerij.com

 

Top